Syfte och mål

Syftet är att i konkreta fall

  • Regionalt samordna gemensamma frågor inom avfallsområdet.
  • Samordna informationsinsatser.
  • Tillsammans driva en utveckling av avfallshanteringen i medlemskommunerna.
  • Fungera som ett gemensamt kompetens och resurscenter.
  • Verka för ekonomiskt och miljömässigt bästa lösningar i samarbetskommunerna.
  • Syftet med samarbetet är inte att fusionera verksamheterna, likställa avgifterna mellan kommunerna eller på annat sätt flytta ansvar för verksamheten mellan samarbetskommunerna.

Grundläggande gemensamma värderingar

Arbetet i föreningen ska drivas med öppenhet mellan parterna och att dessa i möjligaste mån tillför sin kompetens och sina resurser. Samverkan är viktig för att svara upp mot framtida formella och informella krav, då behovet av gemensamma lösningar med största sannolikhet kommer att öka inom den framtida avfallshanteringen. Kommunerna har naturligt en central roll att driva utvecklingen av avfallsverksamheten mot både en ekonomiskt och en miljömässigt god utveckling.

Mål för verksamheten

  • Medlemmarna ska oavsett storlek, ges bättre möjligheter att svara mot befintliga och nya, formella och informella krav. 
  • Bidra till att medlemmarna kan utveckla effektiva, rationella och miljöriktiga lösningar. 
  • Bidra till en bättre omvärldsbevakning. 
  • Skapa en bredare rekryteringsbas för personal i framtiden. 
  • Bidra till medlemmarnas kompetensutveckling. 

Finansiering

Medlem som inträder i föreningen betalar ett ordinarie insatsbelopp på 3 000 kr. Varje medlem betalar en av årsstämman fastställd avgift per invånare i respektive kommun. Denna avgift bestäms av den årliga föreningsstämman där varje medlem har 1 röst. 

EXEMPEL PÅ VAD vi åstadkommit

  • Gemensam informationsbroschyr om elektriskt och elektroniskt avfall. 
  • Jobbat under flera år med kampanjen "EU minskar avfallet".   
  • Genomför årligen studieresor.
  • Genomomfört ett antal utbildningar för medlemmarna. 
  • Gemensam informationsbroschyr om farligt avfall.
  • Har nätverksgrupper med inriktning på driftsfrågor och kundtjänst & kommunikation.

ÅVC-utbildning

Lär dig att hantera utmanande kunder på ett professionellt sätt.